فیسبوک از الگوریتم فیلترینگ اخبار جعلی در آلمان رونمایی کرد

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک در آستانه انتخابات مهم آلمان قصد دارد سرویس چک کردن و فیلترینگ اخبار جعلی را در این کشور اجرا کند.
تبلیغات

طبق گزارشی که Financial Times منتشر کرده است، فیسبوک به زودی فیلتر اخبار جعلی خود را در آلمان راه‌اندازی می‌کند. قانون‌گذاران آلمانی اخیرا نگرانی‌های خود را از انتشار اخبار جعلی و نفوذ روس‌ها در سیستم خبری کشور اعلام کرده‌اند. آنها بر این باورند که انتشار این خبرها در آستانه انتخبات ملی می‌تواند بسیار مضر باشد.

بزرگترین شبکه اجتماعی جهان، با استفاده از فیلتر جدید، خبرها را بررسی و خبرهای جعلی را با نشان مخصوص علامت‌گذاری می‌کند. این سرویس در هفته‌های آتی به طور کامل اجرا می‌شود. طبق گزارش منتشر شده، ابزارهای این فیلتر ابتدا در ایالات متحده آمریکا و در ماه گذشته مورد استفاده قرار گرفتند و این ابزارها به نوعی بخشی از همکاری فیسبوک و سازمان‌‌های نظارتی مستقل بودند.

سیاستمداران آلمانی، نگرانی خود را از انتشار خبرهای جعلی پیش از انتخابات مهم فدرال این کشور که در پاییز سال جاری میلادی برگزار می‌شود، اعلام کرده‌اند. آنها با توجه به تاثیر خبرهای ساختگی در انتخابات آمریکا، نگرانی خوا از این مقوله اعلام کرده‌اند. قانونگذاران این کشور تصمیم داشتند مجازاتی را برای شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک که به انشار خبرهای جعلی کمک می‌کنند، وضع کنند. علاوه بر آن، آنگلا مرکل نیز به تازگی نگرانی‌های خود را از نقش روسیه در انتشار این نوع خبرها، ایجاد پروپاگاندا و همچنین حملات سایبری اعلام کرده است.

 هفته گذشته، گزارشی منتشر بود که ادعا می‌کرد دولت آلمان یک پرونده بازرسی مهم را برای بررسی خبرهای جعلی گشوده است. این پرونده پس از آن که سرویس Breitbart یک خبر جعلی سیاسی منتشر کرده بود، به جریان افتاد. خبر جعلی منتشر شده نیز در مورد آتش زدن یک کلیسا در جشن سال نو به‌دست عده‌ای افراد ناشناس بوده است.

سیستم بررسی حقایق فیسبوک به این صورت عمل می‌کند که اگر کاربرها خبری را به عنوان جعلی گزارش دهند، این خبر به سازمان Correctiv که یک موسسه غیرانتفاعی خبری در برلین است فرستاده می‌شود. اگر این موسسه خبر مورد نظر را غلط بداند، برچسب disputed بر روی آن نمایش داده می‌شود تا کاربران دیگر از جعلی بودن آن مطلع باشند. این نوع خبرها در الگوریتم فیسبوک پایین‌تر از بقیه قرار می‌گیرند و اگر کاربری بخواهد آنها را به اشتراک بگذارد، قبل از آن با اعلام هشدار مواجه می‌شود.

یک سخنگوی فیسبوک در گزارش منتشر شده اعلام کرده است که این شرکت قصد دارد برنامه‌های جدیدی را در زمینه نشر محتوا در آلمان اجرا کند و پس از آن نیز قصد دارند این برنامه‌ها را در کشورهای دیگر اجرا کنند.

مقامات آلمانی پیش از این فیسبوک و دیگر شرکت‌های فناوری را مجبور کرده‌اند که هر دو مورد خبرهای جعلی و هم‌چنین پست‌های توهین‌آمیز را کنترل کنند. هایکو ماس، وزیر دادگستری این کشور، اعلام کرده بود که فیسبوک باید به عنوان یک موسسه رسانه‌ای در آلمان فعالیت کند و مسئولیت تمامی محتوای منتشر شده در سرویس‌های خود را بر عهده بگیرد.او در مصاحبه‌ای که اخیرا انجام داده بود، عنوان کرده بود که خبرهای جعلی تاثیری منفی بر فرهنگ مناظره در این کشور خواهند داشت و رسانه‌ها وظیفه دارند با آن مبارزه کنند. او در ادامه گفته بود:

فیسبوک نیز علاقه‌ای ندارد که از سرویسش برای انتشار خبرهای جعلی و ایجاد دشمنی سوء استفاده شود. به نظر من محتوای مجرمانه باید به سرعت و پس از گزارش، از این سرویس حذف شوند. اعلام گزارش توسط کاربران نیز باید با سرعت بیشتری انجام گیرد.

دولت آلمان در اقدامی دیگر نیز تصمیم داشته تا دفتری برای مبارزه با خبرهای جعلی تاسیس کند. این اقدام پیش از این در کشور جمهوری چک انجام شده است. البته این فعالیت‌ها به نوعی این نگرانی را به‌وجود می‌آورد که دولت‌ها در آستانه انتخابات به مبارزه با رسانه‌ها می‌پردازند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات