مایکروسافت و گوگل پس از ۶ سال آتشبس، برای نبردی دیگر آماده میشوند
مایکروسافت و گوگل در سال ۲۰۱۵، برای جلوگیری از درگیری قانونی و شکایت به نهادهای نظارتی، توافق آتشبس امضا کردند. به گزارش بلومبرگ، این توافق از اردیبهشت امسال منقضی شده است. نکته قابل توجه اینکه بعد از اجرای کمپین Scroogled توسط مایکروسافت برای حمله به گوگل، دیگر شاهد درگیری آنها نبودهایم؛ اما دوباره بین این دو شرکت تنش و درگیری به وجود آمده است.
پس از آنکه مایکروسافت از قانون پرداخت به ناشران خبر در استرالیا حمایت کرد، گوگل مجبور شد به ناشران پول پرداخت کند. گوگل در واکنش به مایکروسافت این حرکت را مانع کسبوکار آزاد اینترنتی دانست و آن را بهشدت محکوم کرد. مایکروسافت همچنین از گوگل به دلیل تسلط بر بازار تبلیغات انتقاد کرد و گفت گوگل ناشران را برای کسب درآمد بیشتر به استفاده از خدمات خود مجبور میکند.
در پنج سال اخیر رقابت این دو شرکت به خاطر این توافق در سکوت ادامه پیدا کرده است. زمانی که دادخواست ضد انحصار موتور جستجو علیه گوگل تنظیم شد، مایکروسافت درباره آن صحبت نکرد. این دادخواست توسط دولت آمریکا تنظیم شده بود؛ اما مایکروسافت با اینکه در رتبه دوم موتورهای جستجو قرار داشت، تصمیم گرفت دربارهی آن سکوت کند.
به گفته فایننشال تایمز، قرار بود توافق آتشبس مایکروسافت و گوگل، همکاری این دو شرکت را افزایش بدهد. مایکروسافت امیدوار بود با کمک گوگل بتواند نرمافزارهای اندروید را روی ویندوز اجرا کند؛ اما این اتفاق رخ نداد و مایکروسافت برای این اقدام با آمازون همکاری کرد.
بهاحتمال زیاد همانند زمان قبل از توافق دوباره شاهد نبرد شدیدی بین مایکروسافت و گوگل خواهیم بود. در سال ۲۰۱۳ و زمانی که ویندوزفون در اوج بود، نبرد سختی بین این دو شرکت بر سر یوتیوب شکل گرفت. مایکروسافت در طول چندین ماه، به فروش لیوان و تیشرتهایی با نوشته و طرحهای ضد گوگل مشغول بود و با تبلیغات منفی خود، کرومبوکها را زیر سؤال میبرد.
یکی از لیوانهای کمپین Scroogled با علامت کروم و نوشتهی «آرامش خود را درحالیکه اطلاعاتتان را میدزدیم حفظ کنید»
از زمان اجرای کمپین Scroogled توسط مایکروسافت، این دو شرکت با تغییرات زیادی مواجه شدهاند. حتی رئیس این دو شرکت تغییر کرده است؛ اما با حمله گوگل به مایکروسافت در ابتدای امسال، میتوانیم به این نتیجه برسیم که این دو غول فناوری خود را برای نبرد آماده کردهاند.