تکنولوژی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴

المپیک پاریس ۲۰۲۴ از نگاه تکنولوژی؛ «دیجیتالی‌ترین» و «سبزترین» المپیک تاریخ

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰مطالعه 20 دقیقه
المپیک پاریس ۲۰۲۴ فرقی اساسی با دوره‌های قبل دارد؛ امسال نقش فناوری‌های مدرن و هوش مصنوعی در دنیای ورزش بیشتر از همیشه مشهود است.
تبلیغات

در آستانه‌ی باشکوه‌ترین رویداد ورزشی جهان، یعنی بازی‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴ قرار داریم: نمادین‌ترین مراسمی که در آن ملت‌ها دور هم جمع می‌شوند، ورزشکاران از محدودیت‌های خود فراتر می‌روند و تماشاگران شاهد اوج موفقیت‌های انسانی هستند.

در این دوره از رویدادهای المپیک ۱۰۵۰۰ ورزشکار از ۲۰۶ کشور در ۳۲ رشته‌ی ورزشی برای دریافت ۳۰۰ مدال طلا، نقره و برنز تلاش می‌کنند.

مراسم افتتاحیه‌ی المپیک پاریس، ۲۶ جولای (۵ مرداد) برگزار می‌شود؛ گرچه زنگ بازی‌های فوتبال و راگبی دو روز زودتر از مراسم افتتاحیه، یعنی ۲۴ جولای (۳ مرداد) به‌صدا در می‌آید. پس از برگزاری ۳۲۹ مسابقه در ۱۶ روز، رقابت‌ها ۱۱ آگوست (۳۱ مرداد) به‌پایان می‌رسد.

اما مهم‌ترین عاملی که المپیک پاریس را از دوره‌های قبل متمایز می‌کند، بهره‌گیری از پتانسیل‌های فناوری‌های مدرن در دنیای ورزش است. در این دوره از مسابقات که «دیجیتالی‌ترین» و «سبزترین» المپیک تاریخ لقب گرفته، شاهد خواهیم بود که چگونه تکنولوژی‌های مدرن هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و واقعیت مجازی، کیفیت مسابقات را ارتقا می‌دهند و تاریخی جذاب برای ورزشکاران و تماشاگران خلق می‌کنند.

هیجان پیرامون المپیک پاریس به ورزشکاران و فناوری‌هایی که آن‌ها استفاده می‌کنند محدود نمی‌شود. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مشتاقانه منتظر شروع بازی‌ها و تشویق تیم‌ها و ورزشکاران مورد علاقه‌ی خود هستند. بازی‌های المپیک توانایی منحصربه‌فردی برای گرد هم آوردن مردم، فراتر رفتن از مرزها و متحد کردن انسان‌ها در عشق مشترکشان به ورزش دارد.

در این مطلب مروری داریم بر مهم‌ترین فناوری‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴. درحالی‌که شمارش معکوس برای فرارسیدن تاریخ شروع رقابت‌ها آغاز شده، همراه ما با مجموعه تکنولوژی‌های جذاب این دوره از رقابت‌های جهانی آشنا شوید.

پرچم المپیک ۲۰۲۴ با پس زمینه برج ایفل

اینتل با هوش مصنوعی تجربه‌ی تماشاگران، ورزشکاران و سازمان‌دهندگان المپیک را تغییر می‌دهد

اینتل مأموریت خود را در بازی‌های المپیک، آوردن «هوش مصنوعی به همه‌جا» با ارائه‌ی محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌داند.

هوش مصنوعی اینتل تجربه‌ی بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ را متحول می‌کند
هوش مصنوعی اینتل تجربه‌ی بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ را متحول می‌کند
مطالعه '3

این شرکت چهار سال پیش در المپیک توکیو نیز با معرفی و عرضه‌ی فناوری‌های واقعیت مجازی، اینترنت همراه پرسرعت 5G و انبوهی از پهپادها با کمیته‌ی بین‌المللی المپیک همکاری کرده بود. اما به گفته‌ی اینتل، اولویت اصلی المپیک سال جاری بهره‌گیری از فناوری‌های هوش مصنوعی خواهد بود.

لوگو اینتل والمپیک پاریس 2024

سارا ویکرز مدیر بخش بازی‌های المپیک و پارالمپیک شرکت اینتل می‌گوید:

هدف ما این است که نشان دهیم فناوری و هوش‌مصنوعی چه پتانسیل شگفت‌انگیزی در ایجاد تجربیات همه‌جانبه و تعاملی در بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ برای صدها میلیون نفر در سراسر جهان دارند.

پلتفرم اینتل با شتاب‌دهنده‌های Gaudi تعلیم‌یافته و با بهره‌گیری از آخرین نسل پردازنده‌های Xeon اینتل اجرا می‌شود و با ابزار بهینه‌شده‌ی Intel OpenVINO، تجربه‌ای را برای بینندگان فراهم می‌کند تا بیش‌از هر زمان دیگری از مسابقات لذت ببردند.

اینتل پلتفرم هوش مصنوعی خود را با همکاری سامسونگ توسعه داده و با بینایی ماشین و هوش مصنوعی از مدل‌های زبانی برای تجزیه‌وتحلیل تمرین‌های ورزشی و مسابقه استفاده می‌کند و پروفایل هر شرکت‌کننده را با ورزشی خاص مطابقت می‌دهد.

این شرکت در راستای فراهم کردن تجربه‌ای فراگیر برای افراد کم‌بینا، مدل‌های سه‌بعدی و امکان نویگیشن صوتی را از طریق اپلیکیشن به گوشی‌های همراه خواهد آورد.

لایو استریمینگ 8k

اینتل در بخش پخش زنده‌ی بازی‌ها نیز گامی بزرگ و انقلابی برداشته و قرار است برای اولین‌بار، پردازنده‌های قدرتمند این شرکت تجربه‌ی استریمینگ 8K را با تأخیر کم و کیفیت بالا از طریق اینترنت فراهم کنند.

سرورهای پخش (برودکست) که با جدیدترین پردازنده‌های مقیاس‌پذیر اینتل کار می‌کنند، با فناوری یادگیری عمیق AI Deep Learning Boost تنها در عرض چند میلی‌ثانیه سیگنال‌های زنده‌ی تولید شده توسط سرویس‌های پخش المپیک (OBS) را با وضوح 8K، یعنی چهار برابر رزولوشن Ultra HD 4K، رمزگذاری و فشرده‌سازی می‌کنند.

پس از آن فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا سیگنال OTT به جدیدترین پی‌سی‌های مبتنی‌بر اینتل و لپ‌تاپ‌های متصل به تلویزیون‌های 8K در مکان‌های منتخب سراسر جهان ارسال شود. بدین ترتیب تماشاگران از لایواستریمینگ بی‌نظیری با بالاترین سطح کیفیت برودکست لذت می‌برند.

المپیک پاریس ۲۰۲۴

اتوماسیون هوش مصنوعی

المپیک پاریس ۲۰۲۴ با استفاده از اتوماسیون هوش مصنوعی اینتل، به شبکه‌ها و رسانه‌هایی که مسابقات را پوشش می‌دهند کمک می‌کند تا محتوای دیجیتالی سفارشی‌شده‌تری را سریع‌تر از همیشه به بینندگان ارائه دهند.

بخش پخش زنده‌ی المپیک با سرویس تولید خودکار اتفاقات و لحظات مهم Automatic Highlights Generation که با استفاده از پلتفرم Geti اینتل تعلیم‌دیده، می‌تواند نکات برجسته‌ی رقابت‌ها را در رشته‌های مختلف گروه‌بندی کرده و محتوا را بلافاصله بین طرفداران هر مسابقه توزیع کند.

شبیه‌سازی عصبی موزه المپیک

شبیه سازی موزه المپیک

شبیه‌سازی عصبی اشیا فرایندی است که کلکسیون‌های ارزشمند المپیک را به مدل‌های سه‌بعدی تبدیل می‌کند. بدین ترتیب در رویداد تابستان امسال علاقه‌مندان می‌توانند مدل‌های شبیه‌سازی‌شده‌ی دیجیتالی را کاوش کنند و برای مثال در دست خود بچرخانند، گویی که اشیاء واقعی موزه را در دستانشان گرفته باشند.

این فناوری نیز توسط لابراتوار Emergent AI Lab اینتل توسعه داده شده و به موزه‌ی المپیک کمک می‌کند برخی از مجموعه‌ها و کلکسیون‌های خود را به محیط‌های تعاملی دیجیتال بیاورد.

اینترنت اشیاء

در مسابقات المپیک ۲۰۲۴، ممنوعیت صد ساله‌ی شنا در رودخانه‌ی سن لغو خواهد شد و بخش‌هایی از این رود برای شنا در آب‌های آزاد و مسابقات سه‌گانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جریان ممنوعیت شنا در آبراه اصلی پاریس به سال ۱۹۲۳ برمی‌گردد. در آن زمان سطح آلودگی آب به‌خاطر بارندگی‌های شدید و نشت سیستم پیچیده‌ی فاضلاب به‌شدت بالا رفته بود. حالا به مناسبت رویداد المپیک، مقامات فرانسه با طرح پاک‌سازی ۱٫۴ میلیارد یورویی تلاش کردند خطر ایمنی شنا را با کاهش باکتری‌های خطرناک کاهش دهند.

مرحله‌ی اول این فرایند جمع‌آوری فاضلاب ۲۰ هزار خانه و ۱۷۰ قایقی بود که تا سال گذشته همچنان وارد رودخانه می‌شد. سپس سیستم‌های نظارتی مدرنی راه‌اندازی شدند که به مقامات پاریس اجازه می‌دهند سطح آلودگی آب را بادقت بی‌سابقه‌ای اندازه‌گیری کنند.

سیستم پاکسازی رود سن برای المپیک پاریس 2024

شرکت فناوری فرانسوی فلویدیون (Fluidion) نیز شبکه‌ای از دستگاه‌ها و سنسورهای اینترنت اشیا را در فواصل مشخص رودخانه‌ی سن نصب‌کرده که اطلاعات کیفیت آب و داده‌های میکروبیولوژی و شیمیایی را در هر لحظه به لابراتوارهای کمیته‌ی المپیک ارسال می‌کند.

مجموعه‌ی سنسورها، سیستم Fluidion ALERT را تشکیل می‌دهند که نه‌تنها خودکار و همیشه روشن است؛ بلکه بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از شیوه‌های سنتی تجزیه‌وتحلیل عناصر آب عمل می‌کند.

Atos مدیریت جنبه‌های دیجیتالی رویداد

یکی دیگر از شرکت‌های فرانسوی که امکان مدیریت دیجیتال رویدادهای المپیک را فراهم می‌کند، شرکت Atos است که از ۲۵ سال گذشته سابقه‌ای طولانی در همکاری با کمیته‌های ورزشی بین‌المللی دارد.

Atos in paris 2024

آتوس مانند المپیک توکیو، امسال هم وظیفه‌ی مدیریت انتقال امن داده‌های مسابقات، پردازش پورتال داوطلبان، صدور اعتبارنامه‌ها و بررسی داده‌های بیومتریک را به‌عهده دارد. این شرکت تا قبل از شروع مسابقات، ۲۵۰ هزار ساعت روی تست زیرساخت‌های دیجیتالی و فنی استادیوم‌ها کار کرده است.

به‌گفته‌ی پاتریک ادیبا، معاون ارشد فناوری این شرکت، آتوس با تمامی شرکت‌هایی که به لحاظ فنی در اجرای رویدادها و مسابقات با کمیته‌ی المپیک همکاری می‌کنند، در ارتباط بوده تا حجم احتمالی داده‌ها را برآورد کند و از انتقال ایمن آن‌ها مطمئن شود.

پلتفرم متروپلیس انویدیا در خدمت حمل‌ونقل عمومی

پاریس در مدت بازی‌های المپیک میزبان ۵ میلیون توریست خواهد بود و به‌منظور ارائه‌ی بهترین خدمات ممکن، باید در حوزه‌های مختلف آماده شود که یکی از آن‌ها تردد در مراکز اصلی شهر و رفت‌وآمد مسافرین به ورزشگاه‌ها است.

در این میان مرکز راه‌آهن شهری و حومه‌ی پاریس تلاش می‌کند با کمک نرم‌افزار انویدیا متروپلیس و همکاری شرکت XXII گزینه‌ی حمل‌ونقل سریع و امنی را برای مسافران آماده کند. این همکاری شامل بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای امنیت مسافران، مدیریت جمعیت، تشخیص اتفاقات ناهنجار و غیرعادی، تشخیص چمدان‌های رها شده و نظیر آن خواهد بود.

دوربین‌های نظارتی

یکی از تصمیمات جنجالی فرانسه برای مدیریت امنیت بازی‌های المپیک، استفاده از نظارت تصویری هوش مصنوعی است. درحالی‌که مقامات فرانسه معتقدند این فناوری برای جلوگیری از وقوع اتفاقاتی مانند بمب‌گذاری المپیک آتلانتا در سال ۱۹۹۶ یا حمله‌ی سال ۲۰۱۶ شهر نیس ضروری خواهد بود، فعالین حقوق بشر آن را تهدیدی برای حریم خصوصی و آزادی‌های مدنی می‌دانند.

فرایندی که کمیته‌ی المپیک تحت عنوان «نظارت ویدیویی الگوریتمی» معرفی کرده، درواقع همان تصویربرداری از مردم با دوربین‌های شهری و تجزیه‌وتحلیل لحظه‌ای داده‌ها توسط نرم‌افزارهای کامپیوتری است.

دوربین نظارتی Hikvision در سطح شهر پاریس
دوربین نظارتی Hikvision در سطح شهر پاریس

درحال‌حاضر چهار شرکت Videtics، Orange Business، ChapsVision و Wintics نرم‌افزارهایی را توسعه داده‌اند که با استفاده از الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی داده‌ها و تصاویر ویدیویی این سیستم نظارتی را تجزیه‌وتحلیل و خطرهای بالقوه‌ی اماکن و فضاهای عمومی را شناسایی می‌کنند.

مقامات فرانسه تأکید کرده‌اند که این الگوریتم‌ها به‌طور خاص برای تشخیص اقدامات جنایی و رفتارهای غیرعادی تعلیم داده شده‌اند و بر این اساس هشدارها را برای مراکز المپیک ارسال می‌کنند. پلیس ملی محلی، آتش‌نشان‌ها و مسئولین امنیت حمل‌ونقل عمومی، تنها گروه‌هایی هستند که به داده‌ها دسترسی خواهند داشت.

درعین‌حال طبق قوانین مصوب، هشت رویداد به‌عنوان آستانه‌ی خطر در نظر گرفته شده: خروش و هیاهوی جمعیت، جمعیت غیرعادی و سنگین، اشیاء رها شده؛، مشاهده‌ی هرگونه سلاح، مشاهده‌ی شخصی که روی زمین افتاده، وقوع آتش‌سوزی و نقض قوانین راهنمایی‌ و رانندگی.

مقامات المپیک و دولت فرانسه اعلام کرده‌اند که این فناوری‌ها هرگز برای تشخیص چهره مورداستفاده قرار نمی‌گیرند و اصولاً الگوریتم‌ها برای تشخیص چهره و شناسایی شخصی تعلیم ندیده‌اند. آن‌ها در پاسخ به انتقادات فعالان حقوق بشر اعلام کرده‌اند که حریم خصوصی مردم را خط‌ قرمز خود می‌دانند.

فناوری‌های سبز و پایداری محیط‌ زیست

المپیک پاریس ۲۰۲۴ به‌عنوان «سبزترین» المپیک تاریخ شناخته می‌شود. برگزارکنندگان المپیک متعهد شده‌اند با راه‌حل‌های نوآورانه برای انرژی، غذا، مکان‌ها، حمل‌ونقل و خدمات دیجیتال، برنامه‌ای پیشرفته برای کاهش رد پای کربن مرتبط با بازی‌ها در مقایسه با المپیک‌های قبلی ارائه کنند.

طبق برنامه‌های اعلام شده در این سری المپیک شاهد کاهش ۵۰ درصدی نشر کربن نسبت‌به المپیک لندن و المپیک ریو خواهیم بود و این اولین مجموعه بازی‌های جهانی است که طبق معاهده‌ی تغییرات اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس برگزار می‌شود.

با بهره‌گیری از مدل‌های انرژی نوآورانه، علاوه‌بر استفاده‌ی ۱۰۰ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر در طول بازی‌ها، استفاده از ژنراتورهای دیزلی و تولید گازهای گلخانه‌ای به حداقل می‌رسد. تنها تعداد کمی از ژنراتورهای مورد استفاده در مسابقات با سوخت فسیلی، H2 یا باتری‌ها تغذیه می‌شوند.

ورزشگاه موقت والیبال ساحلی المپیک پاریس
ورزشگاه والیبال ساحلی المپیک پاریس، نمونه‌ای از اماکن موقتی است که پس از اتمام المپیک جمع‌آوری خواهد شد

یکی از برنامه‌های مهم المپیک پاریس برای کاهش مصرف انرژی، استفاده از فناوری‌های ساخت‌وساز اماکن ورزشی موقت است. همچنین برخی دیگر از ساختمان‌ها نیز طبق جدول زمانی پس از اتمام مسابقات به آپارتمان‌های مسکونی تبدیل می‌شوند تا درمجموع از منابع کمتر، بیشترین کارایی حاصل شود.

نکته‌ی جالب اینکه استراتژی بازگرداندن و استفاده‌ی مجدد دارایی‌های فیزیکی، صرفاً به ساختمان‌ها محدود نمی‌شود و شرکای تجاری و فناوری المپیک نظیر اینتل، متعهد شده‌اند در پایان رویدادها، ۹۰ درصد سیستم‌های خود را پس بگیرند و برای مصارف دیگر مورد استفاده قرار دهند.

از طرف دیگر مرکز ورزش‌های آبی نیز به‌نحوی ساخته شده که تا مدت‌ها بعد از پایان بازی‌ها، در خدمت جامعه‌ی سن- نیس باقی بماند. این مرکز تا حد زیادی به ۴۶۸۰ مترمربع پنل‌های خورشیدی نصب شده بر پشت‌بام خود متکی خواهد بود و تمام صندلی‌های این مرکز نیز از پلاستیک‌های بازیافتی تولید شده‌اند.

دهکده سکونت ورزشکاران در المپیک پاریس 2024
دهکده سکونت ورزشکاران در المپیک پاریس ۲۰۲۴

دهکده المپیک که به‌عنوان یک محله زیست‌محیطی در نظر گرفته شده، پس از بازی‌ها به یک منطقه مسکونی و تجاری جدید تبدیل می‌شود و فضای کاری ۶ هزار شاغل و محل زندگی ۶ هزار نفر دیگر خواهد بود.

در طول بازی‌های المپیک و پارالمپیک، ۱۳ میلیون وعده‌غذایی باتکیه‌بر پایداری محیط‌زیست به مدعوین حاضر ارائه می‌شود. شرکت‌های صنایع‌ غذایی نیز موظف‌اند نشر کربن را در فرایندهای آماده‌سازی و بسته‌بندی مواد غذایی تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

شرکت کوکاکولا به‌عنوان یکی از اسپانسرهای بین‌المللی المپیک پاریس، ۷۰۰ فواره‌ی آب، سودا و نوشابه را در تمامی سایت‌های المپیک مستقر می‌کند و مردم می‌توانند با لیوان‌ها یا بطری‌های غیریک‌بارمصرف خود از نوشیدنی‌های مطبوع لذت ببردند.

خودروهای الکتریکی، هیبریدی و هیدروژنی تویوتا

همچنین سازمان‌دهندگان المپیک، حوزه‌های بازی‌ها و مسابقات را طوری طراحی کرده‌اند که مردم تاحدامکان از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه برای تردد استفاده کنند. بیش از ۸۰ درصد از ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی در فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری دهکده‌ی المپیک واقع شده‌اند و خدمات مترو، ترن‌ها و اتوبوس‌ها در این دوران ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

تویوتا برای برگزاری سبزترین المپیک تاریخ دست‌به‌کار می‌شود
تویوتا برای برگزاری سبزترین المپیک تاریخ دست‌به‌کار می‌شود
مطالعه '3

تویوتا، یکی دیگر از اسپانسرهای المپیک سرویس‌های حمل‌ونقل ویژه‌ای شامل خودروهای الکتریکی، هیبریدی و هیدروژنی را برای انتقال و جابه‌جایی ورزشکاران و شرکت‌کنندگان وی‌آی‌پی در نظر گرفته و متعهد شده ترافیک شهری را نسبت به المپیک ۲۰۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

علی‌بابا: دوربین‌های چندگانه‌ی زمین مسابقات و زیرساخت‌های ابری

همکاری شرکت علی بابا و کمیته المپیک پاریس ۲۰۲۴

شرکت چینی علی‌بابا یکی دیگر از شرکا و اسپانسرهای المپیک پاریس، در مسیر ارتقای رقابت‌ها متناسب با عصر دیجیتال فعالیت می‌کند. این شرکت از فناوری خود، به‌ویژه پلتفرم‌های رایانش ابری و تجارت الکترونیک برای بهبود تجربه‌ی تماشاگران و افزایش کارایی کمیته‌های سازماندهی المپیک استفاده خواهد کرد.

کریس تونگ، رئیس توسعه استراتژیک گروه علی‌بابا می‌گوید:

ما با سرویس پخش مسابقات المپیک (OBS) همکاری بسیار نزدیکی داریم و افتخار می‌کنیم که برای اولین‌بار سیستم‌های پخش بازی‌های جهانی را به روش توزیع محتوای مبتنی‌بر فضای ابری هدایت کرده‌ایم. خدمات ما نه‌تنها تنوع محتوای رسانه‌ای را بهبود می‌دهد، بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش حجم کار عوامل انسانی می‌شود.

به‌لطف فناوری‌های گروه تجاری علی‌بابا، سیستم‌های فیلمبرداری سه‌بعدی با هزاران دوربین در ورزشگاه‌ها مستقر شده‌اند و نمای کاملاً متفاوت و هیجان‌انگیزی را از رقابت‌های پیش رو در اختیار مخاطبان می‌گذارند.

شراکت علی‌بابا در رویدادهای المپیک از سال ۲۰۲۰ شروع شده و تا سال ۲۰۲۸ ادامه خواهد داشت. ماجرای لزوم پاسخگویی شرکت‌های چینی به حکومت این کشور، در این دوره مسابقات نیز نگرانی فعالین شبکه و اینترنت را به‌دنبال داشته، زیرا تمام برنامه‌های کاربردی بازی‌های المپیک پاریس توسط سیستم‌های ابری علی‌بابا میزبانی می‌شوند.

نگرانی اصلی مقامات فرانسوی درمورد داده‌های سرویس‌های امنیتی فرانسه (پلیس، کارکنان وزارت کشور و سایر کارمندان مرتبط با دولت) است. اگر بین علی‌بابا و دولت چین روابط محرمانه‌ای وجود داشته باشد، دسترسی و پردازش موفقیت‌آمیز این داده‌ها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دولت چین قرار می‌دهد که مسلماً مطلوب نظر کشور فرانسه نیست.

اینترنت 5G: فیلمبرداری نزدیک از ورزشکاران و امکان توزیع محتوای تماشاگران

در طول تاریخ همه‌ی رقابت‌های جهانی ورزشی، هیچ رویدادی از پیچیدگی‌های فنی بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ برخوردار نبوده است.

در این رویداد جهانی ۱۲ هزار نمایشگر متصل‌به‌هم، ۸ هزار ترمینال وای‌فای، ۱۳ هزار کامپیوتر با بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر فیبرنوری بازی‌ها را در داخل استادیوم‌ها و در فواصل مناطق ورزشی تا سیستم‌های پخش داخلی پشتیبانی می‌کنند. به‌علاوه 5G و سایر اتصالات نیز امکان دسترسی تماشاگران به استادیوم‌ها را فراهم خواهند کرد و المپیک پاریس اولین رویداد جهانی خواهد بود که صرفاً با بلیت‌های دیجیتالی (و نه کاغذی) کار می‌کند.

المپیک پاریس ۲۰۲۴
شبیه‌سازی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ ضرورت اینترنت 5G را نشان می‌دهد

برگزارکنندگان المپیک از یک سال پیش توزیع شبکه‌های 5G را در تمامی سایت‌ها، استادیوم‌ها و اماکن ورزشی تست کرده‌اند. به کمک شرکت‌های برتر تکنولوژی مانند Orange که یکی از مهم‌ترین شرکای المپیک محسوب می‌شود، اپراتورها شبکه‌های خصوصی 5G را در مکان‌های استراتژیک متعددی مستقر کرده‌اند.

یکی از کارکردهای این شبکه‌ها پوشش همه‌جانبه‌ی ویدیویی با کیفیت بالا خواهد بود. به‌عنوان‌مثال دوربین‌های کوچک به ورزشکاران نزدیک می‌شوند و تمام جزئیات را برای بینندگان ضبط و پخش می‌کنند. درواقع تصاویر تلویزیونی، هم در نمایشگرهای بسیار بزرگ ورزشگاه‌ها و هم در نمایشگرهای خانگی، به کمک اینترنت 5G توزیع می‌شود؛ زیرا اصولاً امکان کابل‌کشی در بسیاری از مناطق وجود ندارد.

در مراسم افتتاحیه نیز از 5G استفاده خواهد شد: در المپیک پاریس، به‌جای رژه سنتی در اطراف استادیوم، ورزشکاران با قایق به سمت پایین رودخانه‌ی سن حرکت خواهند کرد. برونو ماری رز، مدیر ارشد اطلاعات و فناوری کمیته‌ی سازماندهی پاریس ۲۰۲۴، می‌گوید:

ما برای ارائه‌ی ویدیوی کامل و همه‌جانبه به تماشاگران در سراسر جهان، باید دوربین‌ها را روی هر قایق قرار دهیم و فیلم‌ها را با استفاده از 5G خصوصی Orange ارسال کنیم. حتماً می‌دانید که امکان اتصال کابل‌های فیزیکی یا فیبر نوری در قایق‌های متحرک وجود ندارد، بنابراین شبکه‌ی 5G راه‌حل نجات‌بخش و کارآمدی برای ما خواهد بود.
- برونو ماری رز
از طرف دیگر باید به مسئله‌ی پوشش تلفن همراه نیز توجه کنیم. تعداد زیادی تماشاگر در اطراف اسکله‌ها جمع می‌شوند و می‌خواهند رویداد را به‌صورت هم‌زمان با سراسر جهان به‌اشتراک بگذارند. این همان چیزی است که ما با اپراتورهای تلفن همراه بارها تست کرده‌ایم.
- برونو ماری رز

البته ظرفیت تلفن همراه 5G صرفاً برای کسانی که لحظات عالی خود را به‌اشتراک می‌گذارند، مفید نیست. افرادی که قبلاً به‌نوعی احساس محرومیت داشتند (مانند افراد کم‌بینا) نیز با تبلت‌های لمسی می‌توانند رویدادها را در زمان واقعی دنبال کنند. ورزشکاران و داوران مسابقات هم از این فناوری سود می‌برند و به حداکثر کارایی خود دست پیدا می‌کنند.

فناوری‌های پوشیدنی ورزشکاران

ورزشکاران این المپیک مدرن، فقط عزم و مهارت‌هایشان را با خود حمل نمی‌کنند. آن‌ها از انواع فناوری‌های پوشیدنی استفاده خواهند کرد که داده‌های بیومتریک را ردیابی می‌کند، سلامت آن‌ها را در هر لحظه نظارت می‌کند و اطلاعات عملی و مفیدی برای بهترشدن عملکرد ورزشکاران ارائه می‌دهد.

از لباس‌های هوشمندی که فرم شناگران را تحلیل می‌کنند تا حسگرهای تشخیص حرکت که روتین‌های ژیمناست‌ها را اصلاح می‌کنند، پوشیدنی‌ها به مربی‌های بی‌صدا در گوش ورزشکاران تبدیل شده‌اند. ادغام فناوری و فیزیولوژی به ورزشکاران این امکان را می‌دهد که محدودیت‌های خود را پشت سر بگذارند و درعین‌حال با ظرافت‌های بدن خود هماهنگ باشند.

به‌علاوه ورزشکاران در طول تمرینات خود با استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی، درک دقیقی از عملکرد فردی خود و رقیبان به‌دست می‌آورند. البته استفاده از عینک‌های VR منحصر به ورزشکاران نیست و شرکت‌های فناوری (مانند اپل با ویژن پرو و متا با کوئست) تلاش می‌کنند تجربه‌ای فوق‌العاده‌ای برای تماشاگران فراهم کنند. 

تولید لباس‌های شنا با استفاده از فناوری ناسا

لباس شنای Fastskin LZR Racer با فناوری ناسا
لباس شنای اسپیدو Fastskin LZR Racer با فناوری ناسا

برخی از شناگرانی که در بازی‌های المپیک پاریس حضور دارند، روی محصولات نوآورانه‌ی برند اسپیدو سرمایه‌گذاری کرده‌اند. جدیدترین نسخه‌ی لباس شنای این برند با نام Fastskin LZR Racer نه‌تنها ضد آب است، بلکه به ورزشکاران احساس بی‌وزنی می‌دهد.

تاکنون شناگران استرالیایی، آمریکایی و بریتانیایی اعلام کرده‌اند که در رقابت‌ها از این لباس جدید استفاده خواهند کرد. این لباس شنا هیچ درزی ندارد و عمدتاً با پلی اوراتان ساخته شده و ناسا در طراحی آن همکاری کرده است تا از شناوری و پشتیبانی کافی عضلات اطمینان حاصل شود. بدین ترتیب شناگران سریع‌تر و به مدت طولانی‌تر شنا خواهند کرد.

امنیت سایبری

در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ بیش از ۱۳ میلیون بلیت به‌فروش رسیده و طبق برآوردها، پاریس میزبان بیش از ۱۵ میلیون توریست خواهد بود و حدود ۱۱ میلیارد یورو فعالیت اقتصادی در این شهر ایجاد خواهد شد.

کارشناسان پیش از هر چیز هشدار داده بودند که فروش اینترنتی بلیت‌های مسابقات و افزایش نرخ درآمدهای تجاری، المپیک را به هدفی جذاب برای مجرمین سایبری تبدیل خواهد کرد.

کمیته‌ی المپیک برای مقابله با این گروه تهدیدات، با شرکت سیسکو همکاری می‌کند. چهار سال پیش طی مسابقات المپیک توکیو، ژاپن ۴۵۰ میلیون حمله‌ی سایبری را متحمل شد و پیش‌بینی می‌شود این نرخ در سال جاری ۸ برابر شود.

شکی نیست که دیجیتالی‌تر شدن رویدادهای جهانی همان‌طور که مزایای بی‌شماری به همراه دارد، به واسطه‌ی حجم بسیار بالای داده‌های دولتی، تجاری و مصرف‌کنندگان با مشکلات و چالش‌های جدی امنیتی مواجه خواهد شد. همانطور که پاریس ۲۰۲۴ در وبسایت رسمی خود می‌نویسد:

مجرمان سایبری با انگیزه‌ی منافع مالی تلاش مضاعفی خواهند داشت تا وبسایت‌های خدمات روزمره مانند ایمیل، خرید آنلاین، بانک‌ها و سازمان‌های دولتی را جعل کنند.

بسیاری از شرکت‌های خدماتی و حتی حمل‌ونقل سرویس‌های خود را با کدهای QR ارائه می‌کنند، زیرا مردم عادی به اسکن‌کردن این کدها عادت دارند. اما هر کد QR اسکن‌شده می‌تواند به نقطه‌ی ورودی برای سرقت‌های آنلاین یا حملات سایبری تبدیل شود.

از طرف دیگر، نظارت تصویری الگوریتمی (AVS) که برای تشخیص حرکات مشکوک حاضرین در جمعیت ورزشگاه‌ها و مناطق شهری در نظر گرفته شده، کاملاً با چالش مشابهی روبه‌رو است. با پیشرفت فناوری‌ها احتمال حملات DDoS نیز افزایش می‌یابد، زیرا مجرمین اینترنتی از ابزارهای پیچیده‌تری برای تقویت قابلیت‌های مخرب افزایش ترافیک و بدافزار استفاده می‌کنند.

تهدیدات سایبری المپیک پاریس ۲۰۲۴

در ابعاد سنگین و مهم، یکی دیگر از تهدیدات اصلی سایبری برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، اختلالات دولتی خواهد بود. برخی از مهاجمان ممکن است سیستم‌های خاصی را برای دسترسی غیرمجاز هدف قرار دهند. برخی دیگر نیز می‌توانند تماشاگران را مجبور به ترک صندلی‌های خود و تجمع در خارج از محوطه‌های محافظت شده کنند؛ روندی که احتمال موفقیت حملات تروریستی را بالا می‌برد.

در پاسخ به ریسک بالای حملات سایبری پیچیده و مدرن، مقامات فرانسوی دست‌به‌کار شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، آژانس امنیت سایبری ANSSI با همتای ژاپنی خود، NISC (مرکز ملی آمادگی برای حادثه و استراتژی امنیت سایبری) به‌طور مشترک روی الگوهای به‌دست‌آمده از رویدادهای جهانی گذشته متمرکز شده‌اند.

بودجه‌ی امنیت سایبری رقابت‌های پاریس معادل ۱۷ میلیون یورو اعلام شده که به برنامه‌ی پیشگیری و دفاع در برابر حملات احتمالی (با شبیه‌سازی در مقیاس کامل) کد برنامه ایمن و تلاش برای جداسازی لایه‌های شبکه و سرور هنگام طراحی زیرساخت‌ها اختصاص می‌یابد. این بودجه نظارت‌بر فرایندهای دیجیتال و تشکیل مراکز امنیت اطلاعات را نیز پوشش می‌دهد.

فناوری‌های اومگا برای ثبت دقیق‌ترین تصاویر و نتایج مسابقات

شرکت اومگا، زمان‌سنج رسمی بازی‌های المپیک از سال ۱۹۳۲ به بعد، با معرفی مجموعه‌ای از نوآوری‌های تکنولوژیکی برای المپیک آتی پاریس ۲۰۲۴ می‌گوید با زمان‌بندی دقیق و تجزیه‌وتحلیل داده‌های ورزشی تلاش می‌کند به سهم خود این رقابت‌ها را به یکی از پیشرفته‌ترین رویدادهای ورزشی تاریخ تبدیل کند.

دوربین‌های پیشرفته اومگا داوری دقیق المپیک پاریس ۲۰۲۴ را رقم می‌زنند
دوربین‌های پیشرفته اومگا داوری دقیق المپیک پاریس ۲۰۲۴ را رقم می‌زنند
مطالعه '2

فناوری تکمیل عکس ضروری امگا با نام Scan‘O’Vision ULTIMATE برای اولین‌بار در بازی‌های المپیک پاریس به کار گرفته خواهد شد. این دوربین‌ها می‌توانند تا ۴۰ هزار عکس دیجیتال را در هر ثانیه، با بالاترین وضوح ممکن در خط پایان مسابقات ثبت کنند. بدین ترتیب نتایج رسمی و نهایی مسابقات دومیدانی و دوچرخه‌سواری، با عکس‌های ترکیبی فناوری جدید امگا تعیین خواهد شد.

دوربین Scan‘O’Vision ULTIMATE اومگا

دوربین‌های جدید اومگا با سنسورهای رنگی اختصاصی، تصاویری واضح و بدون تداخل پیکسلی را در اختیار داوران قرار می‌دهند تا آن‌ها به‌سرعت نتیجه‌ی دقیق را اعلام کنند.

فناوری Computer Vision برای تجزیه‌وتحلیل پیشرفته‌ی عملکرد ورزشکاران و ردیابی آن‌ها در طول مسابقات طراحی شده. این فناوری ترکیبی است از سیستم‌های تک دوربینی و چند دوربینی که با مدل‌های هوش‌مصنوعی در ارتباطند و به‌طور خاص برای ورزش‌های خاص تعلیم دیده‌اند.

برای مثال در والیبال ساحلی، دوربین‌های با کیفیت بالا ورزشکاران و حرکات توپ را ردیابی می‌کنند و فاصله‌ی بازیکنان، سرعت، ارتفاع پرش و انواع شوت‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند. همین روند در ورزش‌های آبی، تنیس و ژیمناستیک نیز طی می‌شود.

ضبط بلادرنگ داده‌های اومگا یک روایت کامل از هر رویداد خلق می‌کند، لحظات مهم رقابت‌ها را بیرون می‌کشد و مسیر پیروزی یا شکست تیم‌ها و ورزشکاران را به‌نمایش می‌گذارد.

این تحلیل جامع دیگر به سنسورهای فیزیکی پوشیدنی ورزشکاران وابسته نیست و تجربه‌ای همه‌جانبه با جزئیات پیشرفته را به بینندگان ارائه می‌دهد و درعین‌حال ابزارهای بازپخش پیشرفته‌ای را برای تصمیم‌گیری و اعلام نتایج در اختیار داوران قرار می‌دهد.

در بخش تماشای مسابقات، اومگا فناوری گرافیکی نسل بعدی 4K یواچ‌دی 4K UHD را با نام Vionardo عرضه کرده است. این سیستم تصاویری بی‌درنگ و شفاف را به زبان‌های مختلف آماده کرده و برای کمیته‌ی المپیک ارسال می‌کند تا بلافاصله به سرویس‌های پخش ویدیویی (تلویزیونی و آنلاین) ارسال شود.

فناوری‌های رسانه‌ای و پوشش بازی‌ها با بهره‌گیری از هوش مصنوعی

یکی از رسانه‌هایی که تاکنون با پخش چندین دموی جذاب از روال پوشش بازی‌ها، توجه مخاطبین و کارشناسان فناوری را به خود منعطف کرده، شبکه‌ی NBC است. این مجموعه‌ی رسانه‌ای قصد دارد با بهره‌گیری از پتانسیل‌های مختلف هوش مصنوعی، تجربه‌ای را برای مشترکین و بینندگان خود فراهم کند که نمونه‌ی آن را پیش‌از این در هیچ رویداد ورزشی جهانی ندیده‌ایم.

NBC coverage paris 2024

برنامه‌ی NBC که عمدتاً برپایه‌ی قابلیت‌های هوش‌مصنوعی طراحی شده، خلاصه‌ی بازی‌ها، اتفاقات مهم، گزارش‌های اختصاصی و قابلیت مالتی ویو یا پخش هم‌زمان چندین رقابت در یک نمایشگر را شامل می‌شود.

برای مثال علاقه‌مندان به بازی‌های المپیک می‌توانند به‌صورت روزانه، رقابت‌های مورد علاقه‌ی خود را با صدای گزارشگر افسانه‌ای آل مایکلز، به‌صورت شخصی‌سازی شده مشاهده کنند. این روال تا حدی شبیه به شنیدن صدای گزارشگران در بازی‌های ویدیویی مانند Madden است، با این تفاوت که این‌بار تماشاگران صدا را روی مسابقات واقعی می‌شنوند. درواقع ما برای اولین‌بار تجربه‌ی پوشش سفارشی‌سازی شده‌ی المپیک را شاهد خواهیم بود.

بدین منظور کاربران ابتدا نام خود را در اپلیکیشن مخصوص المپیک ثبت می‌کنند وسپس سه ورزش محبوب خود و دو نوع هایلایت (مانند مسابقه برتر یا لحظات وایرال و پرطرفدار) را انتخاب خواهند کرد. به‌گفته‌ی ان‌بی‌سی، سرویس فوق قادر است به «اکثر» بینندگان، با نام کوچک آن‌ها خوشامد بگوید. پس از آن هر روز صبح که بیدار می‌شوند، خلاصه‌ای سفارشی‌شده از المپیک را مبتنی‌بر ترجیحات خود با صدای آل مایکلز خواهند شنید.

تیم فنی ان‌بی‌سی که از مهندسان، مدیران محصول و دانشمندان علوم داده تشکیل شده، فرایندی اختصاصی را برای یکپارچه‌سازی، بهینه‌سازی و اعتبارسنجی پیشرفته‌ترین مدل زبانی بزرگ و فناوری سنتز صدا توسعه داده‌اند تا تجربه‌ی فوق‌العاده و بی‌نظیری را برای کاربران خلق کنند.

پیش‌بینی می‌شود فقط در ایالات متحده حدود ۷ میلیون کلیپ منحصربه‌فرد و سفارشی از ده‌ها ورزش که هرکدام اصطلاحات خاص خود را دارند و صف ورزشکاران متفاوتی را می‌طلبند به مشترکین ان‌بی‌سی ارائه شود.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب برنامه‌های رسانه‌ای، مالتی ویو اکتشافی و سنتی است. در حالت مالتی ویو اکتشافی کاربران بر اساس علایق خود می‌توانند بفهمند چه زمانی ورزشکار یا تیم موردعلاقه‌ی آن‌ها وارد زمین ورزش شده، یا رقبای خاص در چه وضعیتی به سر می‌برند.

حتی اگر کاربران صوت و کپشن را روی فیدهای دیگری تنظیم کرده باشند؛ بازهم اطلاعات به‌صورت خودکار روی صفحه‌نمایش گوشی یا تبلت آن‌ها ظاهر می‌شود.

مالتی ویو سنتی برای ورزش‌هایی مانند فوتبال، کشتی و دومیدانی در نظر گرفته شده به کاربر اجازه می‌دهد هم‌زمان چهار مسابقه را روی یک نمایشگر مشاهده کند.

ترکیب تمام این فناوری‌ها، نه‌تنها اجرای روان و امن بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ را تضمین می‌کنند، بلکه احتمالا به معیاری برای رویدادهای آتی ورزشی نیز تبدیل خواهند شد.

فراموش نکنیم که هدف بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته به منظور «ارائه‌ی تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای ورزشکاران، تماشاگران و سازمان‌دهندگان» و درعین‌حال ارتقای پایداری و نوآوری است.

فناوری روزهایی پرهیجان‌تر از همیشه را برای مردم جهان رقم خواهد زد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات