جی دی ونس معاون ترامپ سال ۲۰۲۴

جی‌دی ونس، معاون جدید ترامپ، چه تأثیری بر دنیای فناوری خواهد داشت؟

سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰مطالعه 10 دقیقه
جی‌دی ونس معاون ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴، یکی از سرمایه‌گذاران سابق سیلیکون‌ولی است و می‌خواهد تغییرات چشمگیری در قوانین فناوری آمریکا اعمال کند.
تبلیغات

هنگامی‌ که دونالد ترامپ، جی‌‌دی ونس را به معاونت خود در انتخابات سال جاری آمریکا منصوب کرد، هیجان و هیاهوی زیادی در دنیای فناوری و به‌ویژه سیلیکون‌ولی برپا شد. ونس، سناتور ۳۹ ساله‌ی ایالت اوهایو، پیوندهای طولانی و ریشه‌داری با دنیای فناوری دارد و یکی از سرمایه‌گذاران خطرپذیری محسوب می‌شود که در عمل ثابت کرده است از استارتاپ‌های کوچک تکنولوژی حمایت می‌کند.

گروهی از ثروتمندترین مردان سیلیکون‌ولی عاشق ونس هستند و او را یکی از خودشان می‌دانند. برای مثال دلیان آسپاروهوف یکی از شرکای صندوق سرمایه‌گذاری Founders Fund، بلافاصله پس از اعلام انتصاب ونس، در شبکه‌ی اجتماعی X نوشت: «حالا ما یک VC سابق فناوری را در کاخ سفید داریم.»

در فهرست بانفوذترین شخصیت‌های حوزه‌ی فناوری که در صف حامیان ترامپ قرار گرفته‌اند، علاوه بر آسپاروهوف، نام مارک آندریسن، بن هوروویتز، شان مگوایر، دیوید ساکس و البته ایلان ماسک نیز به چشم می‌خورد.

در ادامه بررسی می‌کنیم که ونس تا چه حد به دنیای فناوری بها می‌دهد و چه برنامه‌هایی برای تغییر قوانین و شرایط فعلی دارد.

دونالد ترامپ و جی دی ونس در کمپین انتخاباتی ۲۰۲۴

فوریه‌ی امسال، کنفرانسی به میزبانی انکوباتور استارتاپ Y Combinator در دفتر بلومبرگ (واشنگتن) برگزار شد که ۱۰۰ نفر از چهره‌های بانفوذ و تأثیرگذار دولتی و غیردولتی در آن حضور داشتند. برخی از این مدعوین به‌عنوان سرشناس‌ترین حامیان جنبش «اصلاحات ضدانحصاری مدرن» شناخته می‌شوند، از جمله سناتور الیزابت وارن و لینا خان رئیس کمیسیون تجارت فدرال آمریکا.

این دو سیاستمدار خواهان تغییر نسخه‌ی قدیمی قانون ضدانحصار ایالات‌متحده بودند که به عقیده‌ی آن‌ها شرکت‌های فناوری را از نظارت صحیح مصون نگه می‌دارد؛ ولی در این رویداد فرد دیگری نیز با سخنرانی خود نظر حاضرین را جلب کرد: جیمز دیوید ونس؛ سناتور راست‌گرای اوهایو.

ونس در زمینه‌ی لزوم قوانین ضدانحصاری با برخی از اعضای کابینه‌ی بایدن هم‌نظر است

رابطه‌ی ونس با سیلیکون‌ولی، به قبل از انتخابات ترامپ در سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد، یعنی زمانی که او با پیتر تیل بنیان‌گذار پی‌پل و یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ فناوری همکاری می‌کرد. نکته‌ی جالب سخنرانی او در مراسم بلومبرگ این بود که نظر او به‌عنوان یک جمهوری‌خواه سرسخت، با دو سیاستمدار دموکرات همسو بود: همه‌ی آن‌ها تأکید داشتند که فناوری باید مهار شود.

ونس در سخنرانی خود گفت:

سؤال اصلی ما این است: چگونه بازاری کاملاً رقابتی خلق کنیم که هم رقابت و نوآوری را حمایت کند، هم به مردم امکان تصمیم‌گیری و انتخاب گزینه‌های درست را بدهد و درعین‌حال فاکتور «قدرت قیمت‌گذاری» بر سایر عوامل بسیار مهم بازار غلبه نکند؟

او در ادامه از دیدگاه‌های لینا خان حمایت کرد، یکی از مهره‌های بانفوذ دولت بایدن که بسیاری از جمهوری‌خواهان او را به‌خاطر مواضع تهاجمی در زمینه‌ی منع معامله‌های فناوری سرزنش می‌کنند. بااین‌حال ونس به خبرنگاران گفت: «من لینا خان را یکی از معدود اعضای کابینه بایدن می‌دانم که واقعاً جهت‌گیری درستی دارد و کار درستی انجام می‌دهد.»

انحصارزدایی از شرکت‌های بزرگ

جی‌دی ونس مانند بسیاری از جمهوری‌خواهان قدرتمند معتقد است که با نظارت بر شرکت‌های بزرگ فناوری، می‌توان کنترل جریان گفت‌وگوهای آنلاین را از دست بازیگران مهم منطقه‌ی سانفرانسیسکو خارج کرد.

ونس و هم‌فکرانش در جناح راست آمریکا بر این باورند که سیاست‌های تعدیل محتوای شبکه‌های اجتماعی در خصوص اطلاعات نادرست (میس اینفورمیشن) انتخابات، نظرات عموم جمهوری‌خواهان را حذف و از دسترس خارج می‌کند. او در رویداد رمدی فیست (RemedyFest) گفته بود:

من فکر می‌کنم گوگل و فیسبوک روندهای سیاسی ما را تحریف کرده‌اند. همچنین باور دارم که بسیاری از دوستان چپ‌گرا نیز با این موضوع موافق‌اند، هرچند احتمالاً در نحوه‌ی رفع این مشکل با هم اتفاق‌نظر نداریم.

اظهارات تند ونس در مخالفت با انحصارگرایی شرکت‌های بزرگ فناوری، به‌ویژه در مورد گوگل بارها به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده است. برای مثال، او در شبکه‌ی اجتماعی ایکس در پاسخ به پستی که ادعا می‌کرد گوگل نیوز در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای به منابع چپ‌گرای بیشتری اشاره می‌کند، گفته بود: «وقتش رسیده است که گوگل را تجزیه کنیم.»

معاون جدید ترامپ در یک توییت جنجالی گفت: «باید گوگل را تجزیه کنیم»

ونس نگرانی خود را از نتایجی که گوگل در پاسخ به جست‌وجوی مردم درمورد شایستگی‌های بایدن نشان می‌دهد، ابراز کرده بود، زیرا می‌ترسید آرای مردم را به سمت کاندیدای حزب رقیب منعطف کند.

او در ادامه‌ی گفت‌وگو با کاربران ایکس گفته بود: «ما باید جلوی این هرج‌ومرج‌ها و دیوانگی‌ها را بگیریم و تنها راهی که داریم این است که نگذاریم شرکت‌های فناوری، جریان اطلاعات کشورمان را کنترل کنند.»

ونس همچنین در یکی از سخنرانی‌های خود به ریشه‌های قوانین ضدانحصاری آمریکا در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی اشاره کرده و گفته بود همان استدلال‌هایی که فعالان آن دوران مطرح می‌کردند، درمورد زمان حال نیز صادق است. او افزوده بود: «در آن زمان به‌درستی استدلال می‌شد که قدرت متمرکز خصوصی می‌تواند به اندازه‌ی قدرت عمومی متمرکز خطرناک باشد. توجه به این دیدگاه برای بهبود وضعیت جناح راست آمریکا ضروری است.»

دیگران در مورد سیاست‌های ضدانحصاری ونس چه می‌گویند؟

پسر دونالد ترامپ که یکی از حامیان ونس محسوب می‌شود، در کنفرانس میلواکی در پاسخ به این سؤال رویترز که آیا ترکیب «ونس، ترامپ» نهایتاً به‌دنبال فروپاشی گوگل خواهد بود گفت: «باید بگذاریم آن‌ها بیشتر در مورد جزئیات پلتفرم خود صحبت کنند، ولی من دیدگاه‌های ونس در مورد تکنولوژی را دوست دارم.»

گرت ونتری مشاور سیاسی و رئیس‌دفتر کن باک (نماینده‌ی جمهوری‌خواه) نیز می‌گوید انتخاب ونس برای همه‌ی افرادی که متمایل‌اند قدرت انحصاری شرکت‌های بزرگ فناوری مهار شود، انتخابی خوشایند خواهد بود.

اما همه‌ی کارشناسان و مدیران فناوری با ونس هم‌عقیده نیستند، یا لااقل فکر نمی‌کنند او تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ کند. بری لین، مدیر اجرایی مؤسسه Open Markets می‌گوید:

در نهایت رؤسای جمهور سیاست‌گذاری می‌کنند، نه معاونین آن‌ها. واقعیت این است که سیاست‌های ترامپ، دولت فدرال و قوانین تجاری ایالتی مصوب ۱۸۸۷ را نابود خواهد کرد و اگر دولت فدرال کارآمدی وجود نداشته باشد، نمی‌توان قوانین ضدانحصاری را اجرا کرد.

ونس اذعان کرده که به‌طور خاص با ترامپ درمورد سیاست‌های ضدانحصاری صحبت نکرده، اما فکر می‌کند «غریزه‌ی رئیس‌جمهور سابق در این زمینه بسیار خوب است.»

در مجموع محافظه‌کاران می‌گویند ونس را یکی از خودشان می‌دانند، هرچند برخی اقدامات او با عقاید اصلی آن‌ها در تضاد است. برای مثال ماجرای تأکید ونس بر تجزیه‌ی گوگل و سایر شرکت‌های بزرگ فناوری، یکی از بنیادی‌ترین اصول آن‌ها را مبنی بر اینکه دولت نباید محدودیتی برای بازار آزاد به وجود بیاورد، خدشه‌دار می‌کند.

تأکید ونس روی نظارت شدید بر شرکت‌های بزرگ فناوری با اصول بنیادی جمهوری‌خواهان مبنی بر عدم دخالت دولت در بازار رقابتی، مغایر است

در همین راستا تیم دریپر، سرمایه‌گذار خطرپذیر حوزه‌ی ارزهای دیجیتال که پیش‌ازاین از نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان حمایت کرده بود، می‌گوید امیدوار است ونس «بیش از آنکه وکیل باشد، سرمایه‌گذار خطرپذیر باشد». او همچنین گفت:

درک روشن از اینکه چگونه دو عنصر «آزادی» و «استارتاپ‌ها» به رشد اقتصادی کمک می‌کنند، برای موفقیت مستمر سیلیکون‌ولی ضروری است.

دریپر معتقد است سرمایه‌گذاری شخصی ونس در حوزه‌ی رمزارزها، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که او «احتمالاً اقتصاد آینده را تا حدودی درک می‌کند»؛ اما بحث دریپر در مورد رمزارزها، ما را به موضوعی دیگر هدایت می‌کند: حمایت ونس از «کریپتو».

ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین

طبق گزارش فدرال آمریکا ونس تا سال ۲۰۲۲ بیش از صدهزار دلار بیت‌کوین داشت. البته نه ونس و نه کمپین ترامپ به این سؤال خبرنگاران که آیا معاون جدید، هنوز هم بخشی از دارایی خود را به‌صورت ارزهای دیجیتال نگه می‌دارد، پاسخی نداده‌اند.

جی.دی ونس معاون ترامپ

ماه ژوئن، زمانی که هنوز ونس به معاونت ترامپ انتخاب نشده بود، پولیتیکو گزارش داده بود که سناتور اوهایو در حال پیش‌نویس قانونی است که نحوه‌ی نظارت آژانس‌هایی مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بر بازار ارزهای دیجیتال را اصلاح می‌کند.

ونس می‌خواهد نظارت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بر بازار ارزهای دیجیتال را کاهش دهد

اوایل سال جاری نیز ونس به لغو قوانین حسابداری‌ای که نگهداری ارزهای دیجیتال برای بانک‌ها را سخت می‌کند، رأی داده بود. این اقدامات باعث شده است بسیاری از هواداران ترامپ او را «طرفدار کریپتو» بدانند.

در مراسم رمدی‌فیست، ونس از گری جنسلر، رئیس SEC به‌دلیل رویکردش نسبت به ارزهای دیجیتال انتقاد کرد و گفت او دقیقاً برعکس چیزی که باید، عمل می‌کند. او ادامه داد:

به‌نظر می‌رسد سؤالی که SEC در تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال می‌پرسد، این است که «آیا با یوتیلیتی توکن یا توکن‌های کاربردی سروکار داریم؟» و اگر سوژه‌ی مورد بحث، واقعاً یوتیلیتی توکن باشد، تصمیم می‌گیرند آن را توقیف کنند. ولی اگر موضوع توکن‌های غیرکاربردی در میان باشد، دیگر برایشان اهمیتی ندارد.

به عقیده‌ی او نظارت بر توکن‌های کاربردی مشکلی ندارد، اما نباید همه‌ی آن‌ها را به‌طور کامل حذف کرد.

از طرف دیگر ونس نگران نظارت بیش‌ازحد بر فناوری‌های مبتنی بر بلاک‌چین است؛ زیرا مدیران رسانه‌های اجتماعی مانند متا به آن برای قابلیت‌هایی مانند تأیید هویت تکیه می‌کنند. او می‌گوید:

اگر ما راستی‌آزمایی با بلاک‌چین را فعال نکنیم، نمی‌توانیم با رهبران فعلی تکنولوژی وارد رقابت شویم.

موضع‌گیری ونس در زمینه‌ی کاهش نظارت ارزهای دیجتال، تا همین لحظه نیز برای ترامپ مفید واقع شده؛ پس از اینکه ونس دونالد ترامپ جونیور را به کارآفرین و سرمایه‌گذار دیوید ساکس معرفی کرد، آن‌ها به‌اتفاق هم در ماه ژوئن سال جاری، گردهمایی پرشوری را در عمارت ساکس در سانفرانسیسکو برای جمع‌آوری کمک‌های مالی به کمپین ترامپ برگزار کردند.

این رویداد حدود ۱۲ میلیون دلار برای صندوق‌های سرمایه‌ی کمپین انتخاباتی رئیس‌جمهور سابق آمریکا به همراه داشت. اما نکته‌ی جالب اینکه ترامپ در این مراسم استفاده کرد تا خود را به‌عنوان قهرمان حوزه‌ی ارزهای دیجیتال معرفی کند و تلاش دموکرات‌ها برای رگولاتوری این بخش را مورد انتقاد قرار دهد.

در پی موفقیت‌های اولیه‌ی ونس در کمپین‌های اخیر ریاست‌جمهوری، برخی از فعالان راست‌گرای حوزه‌ی تکنولوژی شروع به بازنشر توییت‌های قدیمی او در مورد لزوم قوانین دوستانه‌تر در زمینه‌ی هوش مصنوعی و رمزارزها کردند؛ بنابراین برنامه‌های ونس برای دنیای فناوری، پس از ارزهای دیجیتال بُعد دیگری را هم در برمی‌گیرد: هوش مصنوعی.

هوش مصنوعی

ونس سیستم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT را به‌دلیل «بیش‌ازحد چپ‌بودن»، مورد انتقاد قرار می‌دهد و راه‌حل مشکلات فعلی را فناوری‌های منبع‌باز (اوپن سورس) می‌داند. او همچنین بی‌اعتمادی خود را نسبت به شرکت‌هایی که برای هوش مصنوعی حدومرز تعیین می‌کنند، ابراز کرده و معتقد است قوانین اعمال‌شده بیشتر به سود شرکت‌های بزرگ تمام می‌شود.

مخالفت ونس با قوانین هوش مصنوعی عمدتاً به تبصره‌هایی اشاره دارد که مانع از استفاده‌ی نامحدود نیروهای دفاعی و نظامی ملی از برخی پلتفرم‌های AI می‌شود.

معاون ترامپ معتقد است فناوری‌های هوش مصنوعی باید به‌صورت منبع‌باز ارائه شوند

طی سال گذشته‌ی میلادی شرکت‌های مطرح این حوزه مجبور شدند از موضع اولیه‌ی خود مبنی بر اینکه چت‌بات‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی نباید به‌هیچ‌وجه برای مصارف نظامی و جنگی مورداستفاده قرار بگیرند، عقب‌نشینی کنند. اما به نظر می‌رسد ونس اصلاح قوانین فوق را کافی نمی‌داند.

درحالی‌که اظهارات معاون جدید ترامپ برای شکستن قوانین هوش مصنوعی هواداران جدیدی برای او به همراه داشته، روی دیگر سکه مخالفت او با فرهنگ رو به توسعه‌ی DEI (مخفف تنوع، برابری و شمول) در سیلیکون‌ولی است که باعث بهت و پیام‌های هشدار حامیان حقوق بشر حوزه‌ی فناوری شده است.

ونس و ترامپ در کمپین انتخابات ۲۰۲۴

رابطه‌ی ونس و ترامپ

جی‌‌دی ونس در انتخابات ۲۰۱۶ از منتقدان ترامپ و حامی نامزد مستقل ریاست‌جمهوری، اون مک‌مولین بود. او حتی در توییت‌ها و مقاله‌های خود، سیاست‌های ترامپ را مهمل، نفرت‌انگیز و غیراخلاقی خوانده بود. ترامپ و ونس چند سال بعد به‌هم نزدیک شدند و ونس به‌خاطر اظهارات قدیمی خود در مورد رئیس‌جمهور سابق عذرخواهی کرد.

ونس سال ۲۰۲۲ در یک مناظره‌ی تلویزیونی گفت که در انتخابات ۲۰۲۰ تقلب شده و بازداشت‌شدگان شورش ۶ دسامبر را (که به مسدود شدن حساب‌های ترامپ در سیستم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک منجر شد) زندانی سیاسی خواند.

ونس و ترامپ روی توسعه‌ی رامبل، رقیب پلتفرم یوتیوب، سرمایه‌گذاری کرده‌اند

در مقابل، ترامپ هم سال ۲۰۲۲ به کمپین موفق سنای ونس کمک کرد و پس از آن هر دو سیاستمدار، روی رامبل، رقیب محافظه‌کار یوتیوب، سرمایه‌گذاری کردند.

برخلاف پیتر تیل شریک و همکار بانفوذ ونس که بعد از انتخاب جو بایدن به ریاست‌جمهوری آمریکا از ترامپ فاصله گرفت، ونس پیوندهای خود را با او قوی‌تر کرد. در این مدت فعالان جمهوری‌خواه حوزه‌ی تکنولوژی سخت تلاش کردند که او را به معاونت ترامپ برسانند. به‌نظر می‌رسد محبوبیت ترامپ نیز بعد از این انتخاب بین گروه‌های جدیدی از جامعه افزایش یافته است. ماه گذشته هم حضور ونس در پادکست All-In که توسط گروهی از سرمایه‌گذاران فناوری مانند دیوید ساکس و چامات پالیهاپیتیا (Chamath Palihapitiya) انجام شد، کمک مالی زیادی برای کمپین ترامپ به همراه داشت.

مخالفت با برنامه‌های مهاجرتی نیروی کار ماهر سیلیکون‌ولی

گرایش‌های ضدگوگل و طرفدار کریپتو ونس، باعث شده در سیلیکون‌ولی طرفداران جدید و متعصبی پیدا کند، همان‌طور که همسویی واضح او با جنبش پروناتالیستی (تأکید بر فرزندآوری) با مخالفت‌های شدیدی روبه‌رو شده است.

ونس از مخالفان جدی قوانین مهاجرتی آمریکا است و ترجیح می‌دهد حتی برنامه‌های ویزای اسکیل ورکر را که شرکت‌های فناوری غالباً از آن سود می‌برند، لغو کند. او در دوران کاندیداتوری سنا، برنامه H-1B را بخشی از «اتحاد نامقدس دولت و بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکا» خوانده بود، درحالی‌که حتی ترامپ هم اخیراً در پادکست Silicon Valley VCs مدعی شد از نیروی کار ماهر خارجی حمایت می‌کند.

احتمالاً این اختلاف‌نظرها، دیدگاه هواداران ترامپ در حوزه‌ی فناوری را در مورد او تغییر نمی‌دهد. همان‌طور که بلومبرگ می‌نویسد، آنچه نامزدهای ریاست‌جمهوری در سخنرانی‌های کمپین‌های تبلیغاتی خود می‌گویند، با اقدامات آن‌ها پس از انتخابات متفاوت است.

نکته‌ی مهم‌تر را می‌توانیم دموکراتیک‌ بودن اکثریت فعالان بخش فناوری آمریکا بدانیم؛ اگرچه بسیاری از شرکت‌های مطرح فناوری مانند مایکروسافت، اپل و حتی متا موضع‌گیری خاصی درمورد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نکرده‌اند، ولی همه می‌دانند که مدیران شرکت‌های بزرگ منطقه‌ی سانفرانسیسکو لیبرال دموکرات هستند.

حالا انتخاب جی‌دی ونس فرصتی را برای محافظه‌کارانی مانند پیتر تیل، مارک آندریستن و ایلان ماسک فراهم کرده است تا خود را به صدای غالب این منطقه تبدیل کنند. این گروه اقلیت، از چیزی که آن را «محدودیت‌های غیرضروری» می‌نامند و از سمت سیاستمداران و دولتمردان عالی‌رتبه به کسب‌وکارشان تحمیل می‌شود، شکایت دارند.

صرف‌نظر از اینکه اقدامات فعلی ونس چه تأثیری بر دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ خواهد داشت، نمی‌توان انکار کرد که او ایده‌ها، دیدگاه‌ها و طرح‌های جدی و مفصلی را برای نحوه‌ی تنظیم صنعت فناوری، با خود به کاخ سفید خواهد برد. البته، فراموش نکنیم که هنوز چند ماه با انتخابات آمریکا فاصله داریم و تمام این برنامه‌ها به نتیجه‌ی نهایی انتخابات بستگی خواهد داشت.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات