فیسبوک ویژگی متن خودکار جایگزین خود را ارتقا داد

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
فیسبوک برای ارائه خدمات بهتر به افراد کم‌بینا و نابینا، ویژگی متن خودکار جایگزین را توسعه داده است.
تبلیغات

مدتی است که اپلیکیشن‌های مختلف در حال ارائه خدماتی مختص افراد معلول هستند. بیشتر اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی به قابلیت‌های مخصوص معلولان مجهز شده‌اند. به‌تازگی گزارشی از فیسبوک منتشر شده است که از پیشرفت یکی از فناوری‌های این پلتفرم خبر می‌دهد.

براساس گزارش AndroidCentral، فناوری متن خودکار جایگزین (Automatic alternative text -AAT) نامیده می‌شود که در سال ۲۰۱۶ توسط فیسبوک معرفی شد. کاربرانی که این قابلیت را فعال کرده‌اند، می‌توانند در صورت نیاز از فیسبوک درخواست کنند که توضیحاتی درباره‌ی تصاویر پست‌شده ارائه دهد؛ با استفاده از این ویژگی حتی افرادی که بینایی آن‌ها دچار مشکل است می‌توانند از مطالب منتشرشده در صفحه فید خود لذت ببرند. اما اخباری در فضای مجازی از بهتر شدن عملکرد این فناوری خبر می‌دهند. این غول شبکه‌های اجتماعی از «نسل بعدی AAT» رونمایی کرده است که چندین پیشرفت فناوری را برای بهبود هرچه بیشتر تجربه توضیح عکس برای کاربران نابینا یا کم‌بینا به ارمغان می‌آورد.

توسعه‌دهندگان فیسبوک درباره‌ی تغییرات اعمال‌شده در جدیدترین نسخه‌ی AAT توضیحاتی ارائه کرده‌اند. به‌گفته‌ی آن‌ها، در توسعه این ویژگی از بررسی میلیاردها عکس اینستاگرام و هشتگ‌های آن‌ها استفاده شده است. مدل‌های به‌دست‌آمده نه‌تنها دقیق‌ترند، بلکه شامل موارد فرهنگی و جمعیتی می‌شوند. مدل‌های جدید به قدری پیشرفته‌ شده‌اند که اکنون می‌توانند براساس لباس‌های سنتی، عکس‌های عروسی را از سراسر جهان به‌طور دقیق شناسایی کنند.

facebook AAT فناوری توصیف عکس

از تغییرات AAT می‌توان به توانایی تشخیص کانسپت‌های مختلف اشاره کرد. این فناوری در ابتدا می‌توانست تنها ۱۰۰ کانسپت را شناسایی کند، پس از تغییرات اعمال‌شده، این تعداد به ۱۲۰۰ رسیده است. اکنون می‌توان از AAT برای تشخیص تصاویر مختلفی شامل آثار ملی، انواع غذا، سلفی‌ها و موارد بسیار زیاد دیگری استفاده کرد. گفته می‌شود در حال حاضر از این فناوری حتی می‌توان برای تشخیص حرکات، حیوانات و بناهای مختلف استفاده کرد.

با وجود همه این پیشرفت‌ها، فیسبوک اذعان می‌کند که هنوز احتمال خطا وجود دارد. به همین دلیل اکنون برای توصیف تصاویر، AAT جمله‌های خود را با عبارت «ممکن است» شروع می‌کند. علاه بر این، فناوری مذکور می‌توان اندازه نسبی عناصر مختلف در عکس را تشخیص بدهد.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی قابلیت‌های اضافه‌شده به فناوری «متن خودکار جایگزین» چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات